Desenele copiilor sunt cele mai relevante modalități de expresie în primii ani de viață, oferind date despre personalitatea lui si in special prin desen copilul își prezintă viziunea personală asupra lumii înconjurătoare și comunică despre sine.

 

 Există numeroase teste care se bazează pe exprimarea trăirilor prin desen:

 

v           testul omulețului - dă informații despre nivelul intelectual al copilului și despre percepția propriei scheme corporale,

v           testul „desenului liber”-permite copilului să deseneze ce vrea el, aducând informații despre lumea lui interioară,

v            „desenului familiei” -oferă informații despre relația familiei cu copilul etc.

 

Desenul pune în evidență anumite particularități psihice ale procesului afectiv și intelectual precum posbilitățile de analiză și sinteză, aspectele fanteziei recreative, dominanțele afective.

Desenul rămâne întotdeauna un mod de a descrie povestea care nu poate fi    spusă  în cuvinte de catre copii.

 

Arhetipurile folosite de copii în desenele lor semnifică simboluri care fac parte din inconștientul lor. Cele mai dese arhetipuri întâlnite la preșcolari sunt: soarele, munții, luna, cerul, animalele, apa, cucrcubeul, pământul, stolurile de păsări.

 

Soarele  reprezintă o figură masculină care vizează puterea și forța tatălui ideal care “vede tot și poate să facă orice”. Prin desenarea soarelui, copilul dă semnalul căutării sinelui. Soarele înseamnă lumină, căldură, o forță care pune  în mișcare universul, dar și lumea interioară. Uneori soarele este reprezentat în colțul din stânga sus, uneori în dreapta; este redat cu sau fără raze, cu nuanțe de portocaliu sau negru. Sunt copii care umanizează astrul strălucitor desenându-i nas și gura.

 

Luna reprezintă un astru discret, simbol etern legat de esența feminității. Apare mai rar în desenele copiilor, deoarece este legată de pericolele de care aceștia se tem. Este reprezentată în desen de copiii cu anxietate, preocupați de identitatea lor sexuală sau nevoia de liniște. Semnifică un simbol care încarcă inconștientul și stimulează imaginația, duce cu gândul la misterul nopții. Aceasta este însoțită de flori, vaze, dealuri, cercuri, melci, fructe.

 

Curcubeul  semnifică faptul că preșcolarii au o imaginație bogată, frumoasă, sunt creativi și dornici să comunice. Acesta reprezintă originalitate, bogație. Este desenat uneori de copil pe întreaga foaie, demonstrând astfel că  este preocupat să uimească persoanele din viața sa.

 

Munții  desenați ușor rotunjiți exprimă sentimentul puternic al copilului față de mamă și necesitatea de a simți protecția acesteia.Munții ascuțiți indică un moment dificil în viața celui mic sau un eveniment traumantizant.

 

Animalele sunt desenate de copii pentru a putea să-și exprime sentimentele violente față de adulții cu care nu reușesc să fie agresivi. Alegerea copilului  se face, de obicei, la animale domestice, dar și la animale sălbatice.

 

Apa semnifică două elemente: primul element poate fi purificator reprezentând starea de bine a preșcolarului și al doilea element este amenințător care exprimă teama de mustrare. Atunci când un copil desenează o barcă pe mare cu nori de ploaie exprimă nevoia lui de a depăși dificultățile trăite, în schimb când apa este însoțită de o ploaie ușoară indică faptul că preșcolarul este visător, romantic și melancolic.

 

Cerul desenat de copil demonstrează că este spiritual și delicat fiind un semn al sentimentelor religioase. Dacă cerul este albastru intens poate  să reprezinte  un moment de regresie emotivă a copilului.

 

Pământul reprezentat printr-o linie orizontală verde sau maro semnifică siguranța oferită de mamă care a știut să-l hrănească adecvat.

 

Stolurile de pasari exprimă dorinţa de ieşire din copilărie, siguranţă şi încredere în propriile capacităţi  ale copilului, uneori pot reprezenta rezistenţa faţă de abandonarea familiei. Copilul este vesel, visător, comunicativ şi extrovertit, dar are nevoie de înlăturarea gândurilor triste.